Thursday, April 16, 2009

~ imam kampung aku cool tau! ~

semalam genap la sebulan lagi aku nak mencecah umur 28 tahun.... fuyyyooooo aku dah nak tua,tapi ada aku kesah?? hiihihi tetiba jer.... semalam gak aku akhirnya btol2 telah membuat keputusan terbesar dalam hidup aku... gila poyo gila babs... sabar ek korang layan jerk... setelah mrz mendapat kebenaran untuk berkahwin dari kadi mukimnya.... sekarang giliran aku plak untuk mebuat permohonan bernikah dgn imam kampung aku merangkap kadi yg diiktiraf oleh JAIS.... gila takut!!!! bongok kan aku....

setelah berminggu terbayang2 saat ni hahahaha.... ngok btol... aku siap tanya iera apa imam nak tanya... hahahaha hampeh giler... ini semua gara2 kadi tempat mrz yang suka tanya macam2 soalan buat aku stress nak jumpa imam kg aku.... huhuhu....

ini first time aku jumpa imam ni, yelah sekarang ni kalau sembahyang raya atau tarawikh pun aku jarang pergi ke masjid selalunya kat surau umah aku atau pun surau umah nenek jer.... masa kecik2 dulu aku memang rajin solat tarawikh kat masjid.... tapi time tu pun imamnya adalah bapa mertua imam sekarang ni, imam sudin namanya... time tu best giler.... imam tu pun since dia selalu tengok aku solat tarawikh kat situ n tiap2 waktu asar jugak aku akan solat asar berjemaah kat situ maklumlah sekolah rendah agama kat atas bukit tepi masjid tu jer, imam sudin mencadangkan kat abah aku lepas darjah 6 hantar lah aku ke sekolah agama..... tapi aku..... hehehe bongok giler awal2 tak mau ke sekolah agama... masa nak isi borang sbp (sekolah berasrama penuh) abah aku siap tanya nak isi borang sbp yang mana? sekolah sains ke atau sekolah agama..... dengan bangganya aku memilih sekolah sains. coz kalau sekolah sains aku macam tau jer sure aku dapat satu sekolah dgn abg sepupu kesayangan aku hehehe my partner in crime...... hehehehe....tapi poyos jer.... mungkin kecewa imam tu dengan aku kerana aku betol2 ke sekolah sains.... memang poyo....

back to the story, berdebar nak jumpa imam ni... aku g dgn abah, pak itam (suami mak itam@adik ipar abah aku), fahmi (anak pak itam& mak itam @sepupu aku), izzah (isteri fahmi), anie (sepupu aku yg tinggal bersama aku).... sampai kat rumah imam disambut mesra oleh wifenya.... imam baru balik dari masjid... imam pelawa kami duduk.... mula lah sesinya....

mula2 berkenalan....
imam nak tengok ic original pemohon iaitu aku..... pas2 surat nikah original abah n arwah mak.... masa ni menggelabah sikit.... imam siap cakap 'naper awak lahir tahun 81 tapi abah n mak awak bernikah tahun 1986, betul awak lahir tahun 1981?'... aku 'apakah? serius perkataan tu terkeluar dari mulut aku tap perlahan je lah, fahmi sempat lah sepak kaki aku.... abah plak 'ha??'... pastu aku cakap dgn imam 'imam, biar saya tolong tengok kan...', imam pun bagi... 'imam, rasanya ni tahun 1980'.... 'Yaallah ia ker? terkejut saya, napa lah tulisan macam tu...' aku plak giler terkujat..... seterusnya imam pun menyemak semua borang2.... tengok mana yg dah isi... yang mana belum.... borang yg aku tak ada so semua kena isi dulu... selepas tu imam menyemak borang kebenaran berkahwin pihak lelaki... imam puas hati sebab borang dari lelaki semua dah lengkap... imam cool giler... siap gelak2 buat lawak... best larrr....

ni serius sikit....
masa ni imam pun serius jap... dia pun bagi salam n memulakan upacara.... protokol gak lah... dia terangkan tujuan berkumpul... n dia kata sekarang ni semua akan menjalankan tanggungjawab dgn menandatangan borang yang perlu.... so imam siap cakap 'masa sesi tandatangan ni amik lah gambar, buat kenangan nanti boleh cerita dengan anak cucu' aku bengong siap gelak.... 'eh suka plak dia, amiklah gambar nanti boleh letak dalam album, cantik tau...' kata imam... pastu imam pun mulakan....

imam; ilyana binti mohd noor betul ke anda membuat permohonan untuk berkahwin dengan ........
aku; yer
imam; mohd noor bin...................... andakah anda memberi keizinan kepada anak perempuan anda .................................. untuk berkahwin
abah; yer saya...
imam; tiada bantahan? (macam dlm drama plak?)
abah; tiada....
imam; ilyana ......... adakah anda setuju bapa anda ......... mewalikan anda?
aku; setuju
imam; ok... kita mula... kamera standby lah... ilyana kamu nak sign ni suruh adik kamu ni amik gambar.... (masa ni serius aku gelak....)
fahmi; yom biar fahmi amik.... (sambil bermuka pening)

imam; ilyana............ sila tandatangan sekiranya kamu benar bersetuju dengan permohonan ini?
aku; saya mau! saya mau! (hahaha gile gedik, aku tak cakap apa2 yer.. diam membisu, diam kan tanda setuju)

perhatian; gambar2 yg diambil tak chantek kerana kamera cap ayam yg pecah2....


sila abaikan jari jemariku yang debab... pipi juga...

imam; ilyana..... setuju bapa anda mewalikan anda?
aku; setuju
imam; en mohd noor....
abah; setuju
imam; ok en mohd..... sila tandatangan


ni abah saya bukan abg angkat saya yer....... (motiffff????)

imam; dengan ini pemohon telah melantik 2 saksi... en b.....sebagai saksi pertama. setuju?
pak itam; setuju
imam; sila tandatangan


uncle itam ku


imam; saksi kedua mohd.... setuju?
fahmi; setuju


fahmi adik sepupu ku yang besar....

imam; ok sekarang dengan ini saya bersetuju menjadi juru nikah pasangan ini, saya nak tandatangan ni... klau nak amik gambar saya ambik lah hehehe

hahaha cool btol imam ni....


imam; setakat ni selesai lah urusan borang keizinan berkahwin ini, kita proceed ke borang kedua... borang wali.. mohd..... encik mohd..... nak menikahkan sendiri ke anak perempuannya?
abah; yer saya
imam; sekiranya ada perkara tak diingini berlaku semasa hari pernikahan, saya mewakilkan kamu untuk menikahkan anak kamu yer, encik setuju?
abah; setuju
imam; ok, kita akad sikit lah....
abah baca akad yg tertulis kat kertas...

imam; ok sekarang ni semua dah selesai setakat ni.... kamu akan bernikah pada tarikh yang kamu pilih... pada jam 5.15 petang setuju?
aku; setuju....
imam; ayahnya?
abah; setuju.
imam; ilyana semua borang dah lengkap, bawak ayah kamu ke pejabat agama kkb n jgn lupa fotostat 2 copy sebelum pergi... urusan 20 minit jer... tapi yg original n fotostat satu copy bagi saya n satu copy lagi kamu simpan... semiggu sebelum majlis hantar ke rumah saya yer... faham?
aku; faham ...
imam; sekian sahaja lah urusan ni..... sekarang saya nak bagi peringatan sikitlah....

bahagian ni yg paling aku suka.... aku suka bila seseorang bercakap hal2 agama dengan nada tenang n tak memaksa... buat aku rasa cam insaf n terharu... walaupun apa yg dicakapkan aku memang dah tau tapi rasa bagus sangat bila ada org yang ingatkan kita sekali lagi....

peringatan2 imam;

1) alhamdulillah bersyukur sebab urusan borang ni dah selesai setakat ni... tapi ini bukan ticket yang hubungan ini dah dihalalkan.... sila jaga kelakuan n tingkah laku... saya yakin n percaya pada kamu.... (terharu giler masa imam cakap cam2)

2) perkahwinan sesuautu yg suci, untuk memulakan sesuatu yg suci jagalah permulaan hubungan tu... maksud saya pakai lah pakaian yg sesuai semasa bernikah..... pakai macam sekarang ni ok.... menutup aurat.... tak kisah nikah di masjid atau dirumah aurat kena jaga.... jaga untuk suami....

3) kamu ada bersanding? aku jawap 'ada, tapi bukan yg renjis2 semua tu, setakat amik gambar jer'... imam'alhamdullillah, saya tak larang nak bersanding, tapi saya setuju benar rancangan kamu tu tak perlu yer renjis2 tu, dah mengikut hindu' imam cakap lagi ' sebaik2nya masa bersanding tu biarlah org yg datang bersalam dengan pengantin sambil mendoakan kesejahteraan rumahtangga mereka... itu lebih baik dari mengikut adat yg tak mendatangkan faedah....

4) pakaian pun masa bersanding kena jaga... aurat... suami pun jangan nak tengok isteri nampak cantik sampai lupa dosa pahala.... kamu tau tak 'imam tak bole pergi majlis kahwin yg ada live band? hehehe saya rasa musik tak salah... panggillah dj pasang lagu2 nostalgia atau nasyid jangan lah pasang lagu bukan2... jangan lah berjoget lambak plak kat situ.... bercampur lelaki perempuan... dari niat membuat pahala mendirikan masjid, menjamu tetamu makan dah dapat dosa sama plak.... '

5) sebaik sahaja berkahwin pindahlah daripada tinggal bersama keluarga sebelah lelaki atau sebelah perempuan... sewa atau beli lah rumah sendiri... biar pondok buruk sekalipun, biar pakai pelita sekali pun tinggal lah berasingan dari keluarga....

6) sedangkan lidah lagi tergigit saya dah tua2 ni pun tergigit lagi .... bila berselisih faham duduk berdua berbincang jangan mengadu dengan ibubapa.... berbincang dahulu.... kalau tak dapat penyelesaian datang berjumpa dengan saya, kamu bermula kat sini so datang lah jumpa saya semula.... kalau tak dapat jugak ... kita pergi ke pejabat agama kaunseling.... dah takde jalan penyelesaian baru lah berbincang dengan ibubapa..... 90% penceraian kat malaysia ni adalah kerana campurtangan keluarga ....

7) make sure cara kamu mandi adalah mandi yg betol... tak perlu saya cakap mandi apa... kalau tak pasti, mintak suami tengok kan... jika salah cara kamu mandi suami akan menanggungnya seumur hidup.... ingat pesan saya ni....

8) saling ingat mengingati n saling berusaha mendalami ilmu agama... ingat kan antr satu sama lain... betulkan atr satu sama lain.... insyaallah rumah tangga bahagia

9) singgah lah ke masjid atau ke surau berdekatan untuk cari ilmu... ilmu agama tu tak kan pernah cukup....

10) hormat menghormati lah.... Insyaallah semuanya berjalan lancar........

ni semua apa yg imam sampaikan, walaupun tak banyak peringatan nya tapi memang berkesan kat hati.... aku siap rasa imam cakap lah lagi jangan berhenti saya suka....

sebelum balik imam pesan;

Sampaikan pada tunang kamu lafaz nikah nanti 'aku terima nikahnya.....................' boleh lah practice dari sekarang.... (sabar je imam ni)... n jangan risau saya tak tanya soalan pelik2.. apa guna kamu g kursus kahwin kan???....selalunya saya tanya lafaz syahadah n pengertian, alfatihah, ayat kursi atau rukun nikah jer.... biarlah majlis nanti tenang jer jangan kelam kabut.... Insyaallah.....

5 comments:

  1. panjang sungguh cite kamu.. btl la imam mofet tu mmg skema. hehehe.. aku pun dulu ade sesi ambik2 gambar.. kelakar bila aku ingat blk.. kkekeee..

    ReplyDelete
  2. hahaha memang kelakar siot suruh amik gambar

    ReplyDelete
  3. hahahaha..sebijik2 ko tulis balik..
    aku rasa dia mmg hapal skrip laa..
    sama siot! ekekekke..

    ReplyDelete
  4. hahaha..aku rasa imam tu panik la,ade ke mak ayah ko kawin tahun 1986??terkujat ayah ko aku rasa..

    ReplyDelete
  5. iera: memang maklumlah tiap kali org kawin kena guna ayat sama. hahahaha..... kelakar gila

    mrs hafiidz nadia; tu lah ... mau nak pengsan bapak aku.....

    ReplyDelete