Friday, April 10, 2009

~ kalau nak ngurat adik aku, kamu perlu....... ~

Amaran; entry ini mungkin mengandungi unsur2 perasan yg keterlaluan....

semenjak, asyik ulang alik ke hospital ni, tekak aku dah jadi kembang... mana taknya dah lama tak makan masakan rumah.... yelah pagi2 kena hantar abah g hospital tak sempat lah sarapan, tengahari sah2 kalau lapar kena makan kat kafe abg husin kat area opis aku, n petang lepas balik kerja terus g tengok anie kat hospital... stay selalunya sampai kul 8 atau 9 barulah balik ke rumah dengan abah... tau lah bila dah balik lambat macam tu abah sure dah tak sempat2 nak makan, otw balik kena lah singgah kat mana2 yg sempat.... tapi lepas 3 hari tekak aku dah tak tahan... malam tadi bila abah ajak singgah g makan... aku kata 'takpelah bah, ayom masak jer'... 'dah pukul 9 ni, kau tak penat ke?'.. 'takpelah, lapa tapi nak makan sedap'.. abah diam jer, tapi aku tau abah bersyukur dalam hati.... akhirnya dalam masa tak sampai sejam siaplah menu ringkas kami, sambal sardin cili api, telur dada, ulam timun n salad jugak sambal tumis udang n kentang.... sambal udang n kentang tu untuk adik, sebab dia tak makan sardin... banyak aku makan setelah beberapa hari rindu masakn kat rumah... abah siap bertambah lagi hihihihi.... nampak tol dah busan makan kat kedai.... tak bole bla btol tekak org kg ni...

memandangkan tahap kecerewetan tekak abah aku n jugak adik aku memang susah lah nak memuaskan hati dia org ni bab2 makanan ni... aku pun cerewet gak tapi aku selalu telan je bila takde pilihan, tapi kalau makanan memang tak bole bla memang la aku makan sikit jerk...

bab2 makan ni psycho gak tau, contohnya tekak aku bole terima bila lunch kat luar hari2, tapi kalau dinner sure aku nak makan masakan kat umah gak.... otak aku psycho kan... since asyik makan kat kedai je malam2 ni abah dah macam takde selera nak makan. adik lagi lah, bila dia tengok aku tapau makanan untuk dia sure sampai pagi lah makanan tu tak terusik.... keji kan adik aku...

aku takde lah pandai masak, tapi sekurang2nya aku tau abah, adik n cousin2 aku appreciate apa yg aku masak... macam adik aku, dia cakap semua pandai masak kalau cuba nak masak tapi tak semua org bole masak dengan rasa 'keibuan' kat masakan tu... (poyo giler kan adik aku) . kdg2 bila ada mkn2 kat rumah makcik2 aku atau cousin2 aku , aku ni punya lah rasa cam sedap jer, adik aku plak akan cakap 'sedap ke yom? sedap lagi ko masak'... kurang asam btol adik aku ni... walaupun hakikatnya aku rasa berbunga di hati, tapi tak tahan jugak dengan tahap kecerewetan mamat ni... nasib baik adik aku.... kalau abah aku plak, bila ada acara makan2 camni kadang2 jer dia akan jamah makanan, kadang2 dia minum atau makan kuih2 jer... teruk tau... tapi balik jer dari makan2 tu sure abah aku akan masak nasik n suruh aku masak apa2 yg simple jer dia n adik aku nak makan.... (kecacatan ini efektif setiap masa tau walaupun tengah malam) cacat sungguh family aku ni.... nasib baik lah aku kategori yg rajin gak lah nak masak, kalau tak mau la kebulur dia org berdua ni....

lagi satu adik aku memang tak makan kari, kalau mana2 dia pergi ada hidangkan kari kalau dah lapar menggeletar n takde pilihan barulah dia makan.... kerana apa dia tak makan kari? sebab dia akan selalu compare kan kari org lain dengan kari arwah mak kitorang... selamba je dia cakap 'aku takkan makan kari lain kalau bukan kau yg masak' ... coz katanya kari aku ada 99% rasa arwah mak kita org masak... 1% lagi tentulah sebab aku bukan arwah mak.... yer saper dapat challenge masakkan mak sendiri kan.... selain kari, masak lemak cili api n sop jugak.... jangan main2 dgn tekak adik aku.... hehehehe... mau ngurat adik saya marilah datang berguru dgn saya hahahaha giler babs perasan.... hahahaha.... aku tak masak sedap mana tapi best bila tau keluarga kita suka dgn masakan kita..... anda pun tentu begitu juga....

"perhatian kepada gadis2 yg diluar sana, sila ambil perhatian ini jika mau ngurat adik saya" hahahahaha cerewet camni saper nak....

4 comments:

  1. oit.. ade tiru ayat 'lapar menggeletar' aku nampak

    ReplyDelete
  2. yer anda patut regster (TM) hahahaha.... lupa lak nak acknowledge

    lapar menggeletar courtesy of cursive hehehehe

    ReplyDelete
  3. telur dadaR laaa yanaaaaa...
    terbeliak sekejap mata aku baca tadi..
    :D

    ReplyDelete
  4. iera: woit serius aku tak perasan .... dada pun ok....

    ReplyDelete