Wednesday, March 25, 2009

~ bau cat buat aku stress ~

hari ahad beberapa bulan lepas masa otw nak bwk abah g breakfast;

abah; long abah nak cat bilik along.. luar umah nak cat sekali ker?
aku; ok, tapi rumah x payah lah.. cat masa raya jer lah...
abah; kalau cat jer sekarang nanti raya tak payah lah cat
aku;ok lah tak kisah jer... nanti kita g beli cat

sebulan yang lepas ketika otw nak ke rumah kubur arwah mak;

abah; nak cat rumah kaler apa?bilik along kaler apa?
adik; nak cat ke luar rumah?
abah; dah cat sekarang raya tak payah cat..
adik; huh...
aku; luar rumah nak cat kaler apa?
adik; kaler sekarang dah ok dah... touch up sikit jer
aku; bilik aku dik...
adik; make sure langsir masuk dengan kaler bilik la... to be save kaler cream pun dah ok dah dgn langsir tu
aku; aku x kisah sgt...
abah; bilik kau kaler pink lah long... pink muda (light pink)
aku; cam tak lawa jer... takpelah balik ni singgah tengok2 kat kedai cat...
abah; arini ahad kedai cat mana bukak...
aku; ok xpelah bila2 lepas along balik kejer kita g tengok.... tapi abah tak payah lah g dulu... tunggu along... takpun tunggu adik dia pandai sikit kaler2 ni...
adik; abah, jangan g beli dulu....
aku; jangan beli dulu...

(perasan tak korang, aku n adik aku telah menstress kan 'abah , jangan beli dulu' beberapa kali... did he listen to us????)

dan keesokkan harinya pada hari isnin apabila aku pulang dari kerja... sudah tercongok 4 tin cat di pintu rumah... huh....

aku; abah g beli cat ker? (bongok, pura2 tanya)
abah; kita dah beli dah
aku; abah beli kaler apa?
abah; utk luar kaler sama; bilik kau kaler pink..
aku; PINK???
abah; biar lah cantik lah tu...
aku; trus masuk bilik dgn rasa bungkam dihati....

bila adik pulak balik keje;

adik; yom abah kau dah beli cat?
aku; hmmm
adik; aku dah agak dah... kalau cakap2 sure dia dah nak beli... kaler apa bilik kau....
aku; pink
adik; aku x ingat sangat kaler langsir kau, match ker
aku; cam tak berapa...
adik; camner....
aku; aku redha.... huh....

hari sabtu lepas;

aku; abah dah siap cat luar rumah ker? awalnya cat... kata nak cat bulan 4..
abah; (x jawap buat x tau jerk)
aku; abah nak cat bilik bila?
abah; esok la..
aku; ok... barang along banya kena keluarkan dulu nanti habis kena cat...
abah; tak payah sikit jer...
aku; takpelah nanti pagi esok along kuarkan semua barang2...
abah; tak payahlah....

keesokkan harinya...

aku; jadi bah nak cat?
abah; minggu depan lah...
aku; ok...

semalam apabila aku pulang dari kerja... dengan rasa pening kepaler yg amat... dengan rasa yg menyengat pada gusi apabila pain killer tak lagi berkesan... aku cuma berharap dapat berbaring sekejap diatas katil menunggu maghrib.... tapi apabila sampai dirumah.... aku pun bunyi kan hon kereta coz kunci rumah tertinggal... abah pun terkulat2 kuar dari rumah membukak pagar... abah memakai persalinan mengecat... mak aiii biar btoll... masa ni jam dah kul 6.45.... sahlah bilik aku sure macam tongkang pecah coz satu barang pun aku tak kemas lagi....

bila masuk ke rumah.... rasa nak pitam... dengan sakit gigi ditambahkan pulak bau cat yg menusuk hidung rasa nak pitam.... laluan nak ke bilik macam di setinggan... bila aku menjenguk ke bilik baju2 dalam almari semua telah dihumban ke atas katil... kotak2... barang2 personal semua bersepah disana sini... yang amatlah menyakitkan hati handbag kesayangan aku ada mempunyai kesan2 noda cat.... arrrrrggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhh bila aku kata handbag kesayangan aku, aku bukan sayang dia sebab dia mahal harga ribu2 yer... ratus pun x juga.... tapi kerana ia beg yang aku suka pada harga yang aku mampu..... dan setakat ni ini lah handbag yang paling mahal aku pernah beli hahahahah.... RM70 tau!! hahahahaha sure korang gelak hehehe itu harga handbag aku yg paling mahal..... sebab ia bukan keutamaan aku... seperti kata MrZ beli lah barang ikut keutamaan bukan ikut kehendak.... ada antara baju2 aku pun terkena serpih cat.... tapi aku malas nak mempersoalkan apa yg abah buat.... aku buat bodoh n mencarik nasik didapur sambil melayan makcik2 popular lagi glamer dalam citer SpaQ

dlm 7.15 abah berhenti... 'biar je semua tu lepas solat maghrib abah sambung' pesan abah.... aku diam jerk... mencari seluar n baju koyak2 yang paling selesa dalam timbunan baju2 aku yg abah sepahkan... tak lama lepas tu adik sampai....

aku; awal balik
adik; aku kan cuti
aku; apsal tak tolong abah
adik; aku sajer malas nak tolong.... saper suruh dah pukul 5 ptg baru nak mengecat... mestilah tak siap... pastu org nak cat bawaklah kuar barang2 dulu....
aku; la.... tapi kalau tak tolong malam ni aku nak tido mana....
adik; jom arr aku tolong kau kemas...
aku; abah tak bagi kemas dia blum siap cat... lepas solat maghrib dia nak sambung... kau g lah solat dulu
adik; payah btoll lah abah ko ni.....
(woi abah ko gak lah...)

lepas solat maghrib abah pun menyiapkan kerja2 nya... lepas tu aku n adik pun tolong abah mengalih2kan barang.... baju2 aku yang bertimbun tu tak larat aku nak kemas malam tadi... adik plak g humban semua barang2 aku kat bilik arwah mak... lebih kurang 11 malam barulah semua kerja2 siap.... tak siap sepenuhnya cuma buat kerja2 mengalih barang2 supaya aku bole tido malam ni.... sakit wooo hidung bau cat baru... tak tahan hidung aku... bab penat tak payah nak citer la.... bila dah penat tu nak tido malam pun susah. apatah lagi bau cat yg menyakitkan hidung ni....... akibatnya pagi ni bangun lambat... dahlah bangun lambat sumer pakaian nak g kerja pulak dalam timbunan baju..... aku pun dah malas nak fikir... aku pakai jer apa yg aku nampak.... balik kerja petang ni terpaksalah mencarik balik baju2 kerja... ayor idung plak tak berhenti mengalir.... sejak aku bgn tido2 aku dengar abah, adik yg bersiap nak g kerja n aku sekali berlumba2 bersin.... sekarang ni pun kat tempat kerja aku masih lagi trus bersin.... hidung dah pedih.... balik ni apa plak yg menanti kat rumah.... abah aku memang suka kasi surprise kat anak2... tak payah tunggu birthday atau apa2 celebration.... selalu ada je unexpected surprise yang menanti kita org kat umah.....

jap2 lagi satu nak share... aku pernah lalu satu kedai perabot ni n dengan gatalnya mulut aku. berkata... 'bestnya kalau letak sofa tu kat depan tv'... esoknya balik kerja sofa tu ada kat depan tv.... magic!!! abah aku ada power wooooo

lagi satu nak share.... mulut comel aku yg gatal berkata 'musim panas lah sekarang ni, ni rasa nak duduk ofis jer ada aircond'.... hehehe esoknya bila aku balik keje ada cina datang pasang aircond.... yer2 mulut aku memang masin kan????

hehehehe......

6 comments:

  1. beh ahh bapak ko yana.. nnt balik umah tolong cakap

    "Bestnye kalu ade kereta Nissan Skyline R34 kat depan umah ni"

    ReplyDelete
  2. best2 nanti balik aku cakap... esok2 dah dapat aku bagi ko pinjam hehehe....

    ReplyDelete
  3. senang la mcm tu.. bpk ko ala2 doraemon la.. nk jgk mcm tu.. hehheehe.. best tu..

    ReplyDelete
  4. tang2 wishlist tu best lah... tang2 dia buat keje2 di masa tak logik tu kasi hati panas.....

    ReplyDelete
  5. yana = pink??? hikhik..
    sangat sesuaiiiiii...

    ReplyDelete