Wednesday, March 4, 2009

~ jika itu takdirku ~

dari kecik sumer org selalu cakap aku gumuk, besar, giant, badak n yg paling tak tahan sharifah aini... keji kan dia org..... kadang-kadang sakit hati, tapi sekarang cam dah lali... jadik sebelum org cakap aku gemuk aku ngaku dulu so jadik macam sedar diri lah kan...

baru2 ni kawan baik aku tanya 'na, naper kau selalu cakap kau besar'.. aku tau dia cam nak jaga hati aku.. dia nak cakap 'gemuk' sebenarnya... so aku jawap lah.. 'aku kan memang gemuk'... so adalah perbualan kita org yg seterusnya.... tapi x payah lah nak citer, tapi ekoran dari perbualan itu hehehe ni ha aku nak explain...

masa aku kecik2... aku memang sangat comel ok.. comel di sini bermaksud 'gemuk' .. aku adalah macam sangat disukai oleh sumer org... ye lah masa kecik budak gumuk sumer org suka cubit2 pipi lah.. picit2 lengan lah... woi korang ingat tak sakit ker? sakit tau.. kadang2 siap berbekas... aku plak membesar dgn sepupu2 yg sumer kecik2.. melidi lah sumer... so, memang aku lah yg menjadi ratu gemuk dalam keluarga... walau pun aku tidak lagi segemuk mana tapi hingga ke hari ini.. 'aku masih si gemuk dihati mereka'... dalam keluarga sebelah abah aku, aku ni dah jadi macam reference point... contohnya;

a) si bedah dah bersalin... anak dia comel... besar gak budak tu macam ana masa kecik(yer, yer.. makcik2 n cousin2 aku panggil aku ana kat kampung, tapi bila aku belajar kat ibukota aku rasa yana lebih popular)

b) anak si rafeah tu gemuk btol.. entah2 obesiti macam ana (woi, bila plak doktor cakap aku obesiti masa kecik, pandai jer korang yer, mak aku tak cakap cam2 pun)... memang tak ada ok...

c) ni yg paling kerap di gunakan pada masa sekarang
sepupu a; macam mana rupa bakal wife syahmi
makcik i; tinggi, putih, kurus tak macam ana (apakah???) adakah aku yg (pendek, hitam n yg gemuk itu)

d) ni kerap gak pada masa sekarang,
'ana ni gemuk, sure susah nak carik baju kawen, mak andam jarang buat baju size besar2.. '

e) ana ni bila dah kawin mesti gemuk gedempol.. tengok fiza tu dah kawen pun macam tu jer kurus, tinggi... (tidakkah ini sejenis penghinaan???)

ini sikit jerlah yg aku share... banyak lagi sebenarnya tapi kadang2 aku buat2 lupa. atau memang dah lupa.. memandangkan dah nak 28 tahun hidup kan ... takkan lah sumer pun aku ingat...

sure korang cakap, dah tau gemuk naper tak mau berdiet... hehehe... takpe lah aku tak mau jawap... pendek kata kalu berat aku turun pun takde siapa yg perasan... org tetap akan cakap aku gemuk kerana aku dianugerahkan serangka dinosour... aku bersyukur jerlah... tapi aku memang jadik marah.. kalau ada org yg bersaiz besar @ gemuk atau sepertinya dihina n dikeji adalah sangat menyakitkan hati tau tak... macam cubit peha kiri peha kanan terasa jua... alah kadang2 memang lah benda tu jadik cam bahan gurauan... kadang2 aku tak kisah tapi kalau dah kuar ayat2 yg keterlaluan tu memang melampau ok...


pujian yg paling bongok aku pernah terima daripada makcik aku adalah;

'dulu masa kecik kita org ingat bila besar sure kau jadik macam syanie (pelakon tu), nasib baik lah kau tak macam tu' bole ke aku anggap sebagai pujian ni...

apa salahnya kalau makcik aku just cakap;

'sekarang ni kau kecik sikit daripada dulu'...




13 comments:

  1. HAHAHAHA...part shanie aku tak tahan tu..ko tak gemuk ok,kan dah kata rangka ko yang besar,aku ni rangka kecik,isik dah banyak,nasib baik tinggi je..aku yang GEMUK sekarang ni..mama kata ko lebih kurus skang ni..mungkin stress keje ngan aku kah?atau nak kawin kah?

    ReplyDelete
  2. kelakar la cite ko.. terbayang fizikal ko.. kuikui... ko x gemuk la beb.. abaikan je org2 yg ckp ko gemuk tu.. yg penting mrz & ramai yg sayang ko walaupun ko mcm shanie..

    ReplyDelete
  3. hahahaha...

    mrs hafiidz nadia; aku tau napa badan ko naik :P hanya sebab 'tu' jer... tapi yer2 badan ko naik tapi tidak lah gemuk ok... berisi jek... lagi pun ko kan tinggi, aku lagi suka kau yg berisi ok, sekurang2nya aku tau... kalau kita di tiup angin kau masih "gagah' berdiri.... hehehe... n kalau sesapa cakap kau GUMUK biar aku tolong belasah kan...

    mas;hahaha tq2... huhuhu cuba tengok gambar kita masa kecik... especially dgn rambut aku yg old skul giler.. GILA KELAKAR KAN! kau tau, husband iera tak habis2 kutuk aku sebab gambar kita kat zoo tu... hehehe

    ReplyDelete
  4. hehehehe...mmg btoi ape yang mrs.hafidz nadia n mas cotek cakap tu. abaikan ape diorg cakap sume.mbe org yg cakap tu ada agenda lain ke ape ke (dia lg gemuk kot hehe). lepas tu saje nak tenangkan diri sndri huuhuh. yang penting I LUVS UUUUUUUUUUUU so much...

    ReplyDelete
  5. babe, itu sume sangat bergantung dgn masa kecik kite (cemana org define kite masa kecik). Cthnye aku, org still ingat aku kurus melidi cam dulu..bile face to face, baru laa "wahhh..berisi dah.." dlm erti kate lain, gemukla kannn..hahahha

    even rakan² seperjuangan yang contact thru phone juge masih menganggap aku keding (tak pecaye bile aku kate aku dah 'besar')..padahaaaal, baju sume dah anjak ke 2 saiz lebih besar drpd biasa..
    muahahahaha..

    tapi, aku happy! :)
    marilah kite abaikan saje mereka² itu..bukan mereka yang bayar makanan kite ponnnnn..kan?

    ReplyDelete
  6. eh eh..encik z ade disini rerupenye..siap i lep u lagik..na,letakla gamga sekolah ko tu..HAHAHAH..tak sabar nak tengok balik..comel la.

    ReplyDelete
  7. pn iera; yer2 saya tahu anda happy puan iera... hehe btol saya takdelah pedulik sangat pun cumer nak jelaskan jer naper saya selalu bersededia n berani mengaku gemuk... hehehe lagi pun "gemuk tandanya cukup makan.." btol tak?

    mrs hafiidz nadia; gambar itu sangat keje.. kalau aku letak sure jadi bahan... apa kata tunggu puan iera atau pn aryanie fairuz yg letak....

    oiii mak x sanggup....

    ReplyDelete
  8. pn nad.. awak teringin ke nk tgk gmbr ilyana tu.. saya ade simpan.. nnt saya upload, tapi bkn disini la.. tp klau ilyana benarkn.. saya bleh uploadkn disini.. hahahaa... tapi nnt kontroversi plak...

    ReplyDelete
  9. saya pun gemuk dari kecik, tapi saya rasa keluarga saya tak lah sekejam tu nak 'cakap-suke-hati-je-dah-lah-mulut-takde-insurans 'gitu pada saya,

    tapi, ada la sorang jiran yang mulut dia laser, rasa nak bom je rumah dia. Dia ajar kat cucu dia, panggil saya, 'kak nana gemuk'.

    dan ada sorg kawan opis yang sangat hampeh lalu membandingkan diri saya dgn dia,
    "nana pun pakai L size, takkan aku XL pulak". alahai, tu jenis tak tahu diri la tuh.

    anyway, awak sabar je.

    sejak dari kecik, org cakap la apa saje, saya takkan berkudis dgn hanya dgr ckp2 diorg tu.

    sabar, k.

    ReplyDelete
  10. sapekah kawan anda yg minta diganyang2 mulutnya.. hehehe saya selalu buat tak kisah jer... tapi kadang2 org melampau kan? kan? kan?

    ReplyDelete
  11. pn aryanie fairudz saya x kisah hehehe

    ReplyDelete