Thursday, March 19, 2009

~ Uitm Jengka ~

aku banyak keje sebenarnya... tapi lately otak ada sikit gegaran jadik lembap... buat keje pun slow2... entry ni pun aku dah type sikit semalam... tiba2 je rasa nak share citer zaman2 kat uni...

for a start aku buat diploma kat Uitm Jengka...



banyak gak kenangan kat Jengka ni hahahaha........... mula2 masa aku dpt offer g jengka.. aku mmg tak mau g... besides kursus yg ditawarkan bukan apa yg aku nak (aku nak pharmacist tapi dia bagi..... malu lah nak citer) bcoz that year pharmacist tak buat pengambilan... so kalau aku nak pharmacist gak aku kena tunggu setahun.... sedih tau... sume kenkawan dah masuk uni... so aku pun cakap dgn diri sendiri takpelah... dgn course yg aku amik mayb bila nak sambung degree aku boleh switch ke pharmacist... dgn syarat CGPA 4.0 lah kan... giler kan... masa tuh mmg ingat berkobar2 lah nak dapat kan CGPA 4.0 tapi huh hampeh.... ok... aku nak share fakta2 masa aku di uitm jengka;

  • fakta1; masa aku dapat tawaran, aku share lah ketidak gembiraan aku dgn kwn2... n ada sorang kwn aku ni nama dia sopi... n dia bagi tau aku abg dia belajar di Uitm Jengka... Nak ke sana dari bandar kena naik rakit n lalu sungai pahang yg ada buaya tu... aku ni masa tu mmg tau Uitm Jengka tu kat Pahang jer tapi x tau kat area mana.... so bila kawan aku bagi tau macam tu aku rasa sedih giler... apa kejadah aku nak belajar kat hulu cam2... sedangkan masa sekolah asrama kat cheras pun aku buat taktik macam2 nak balik every week... tapi kalau dah kat hulu macam tu macam mana nak balik kan... tapi aku tak pernah tanya pun mak abah aku napa nak hantar aku belajar kat tempat teruk cam tu.. . yer lah aku malas nak kemas bilik tapi tak kan lah sebab tu nak hantar aku sampai kat hulu... aku asyik nangis jer... nangis2 pun aku ni bersemangat jitu lah kononnya nak belajar jadi aku redha jer lah.... so masa hari pendaftaran aku pelik lah masa sampai kat bandar termerloh aku dah macam cuak nampak sungai pahang tu.... pastu nampak plak rakit kat tepi2 tu... seramnya dgn air sungai yg cam teh susu yang sah2 kat dalam nya ada boyer... huh seram giler.... n tanpa rasa bersalah aku pun nangis.... arwah mak aku pun pelik... aku pun ceritalah apa yg si sopi bg tau aku.... apa lagi lah jadi bahan lawak lah aku selepas tu... hehehe bila sampai kat Uitm jengka tu walaupun tempatnya tak seindah universiti korang yg lawa2 tu.... tapi uitm jengka lebih daripada apa yg aku gambarkan pada masa tu hehehe.... sampai kat sana aku rasa sangat selesa walaupun tau aku takde kawan huhuhuhu
  • fakta2; lepas mak n abah aku hantar aku.. hehe aku halau dia org balik.... hahaha... mak aku tak sedih langsung... tapi abah aku cam chembeng sikit... huhuhu apakah??? mungkin gak dia fikir 'mampuslah aku tiap2 minggu kena datang jengka' hehehe nak tau napa abah aku fikir cam2? masa aku duk asrama kat cheras. dulu.. andai kata minggu tu aku x dapat balik... or taktik aku dah tak lagi berkesan kepada warden hostel... aku akan paksa mak n abah datang jumpa aku hehehe... yer yer aku mmg kejam... n mengada2...
  • fakta3; lepas mak abah aku balik aku masih gembira... walaupun roommate aku cam berlakon ala2 sombong ngan aku... depa ingat aku takutlah.... huh... tak takut yer.......
  • fakta4; mlm lepas habis induksi aku call kawan aku nazim n nangis2 hahahaha... sambil marah2 saper suruh dia nak amik architecture.... padahal dia dapat offer sama ngan aku tapi kerek gak nak architecture gak.... huhuhu kan aku dah terpaksa takde kawan di jengka...
  • fakta5; hari pertama kat dalam kelas aku tak tegur pun sesapa... aku survey je species2 manusia dlm kelas tuh.... nampak cam aku lah yg paling muda... yg lain tu macam 1 @ 2 tahun lebih tua dari aku.... tiba2 masuklah seorg budak pompuan yg selebet just like me... n aku berkata didalam hati, aku cam boleh geng jer dgn bdk ni.... hehehe... semenjak pandangan pertama itu hehehe... aku n minah selebet ni telah menjadi sepasukan...
  • fakta6; makanan dijengka sedap2 yer... selain gulai tempoyak patin ada gak lompat tikam yer... sedap yer.... tempat lain pun ada gak aku tau.... tapi masa kat jengka mudah sgt nak dapat benda2 ni dalam kadar yg murah yer.... tersangat murah yer...
  • fakta7; aku masih tak berubah sentiasa ada taktik untuk balik ke KL setiap hujung minggu iaitu pada jumaat petang.. sehinggakan abah dah menambahkan elaun sebanyak RM100 sebulan sebagai coz tiket pergi-balik ke Jengka yang berjumlah RM20 setiap minggu... thoughtful kan abah aku... (perjalanan jengka ke KL adalah 3 jam yer)...
  • fakta8; aku akan tetap pulang ke kampung walaupun perlu menhadiri kelas pada hari sabtu... sekiranya aku balik ke rumah pada hari sabtu... bermaksud aku akan balik ke Jengka pada hari isnin... Hehehe ini bermakna aku ponteng kelas yer.....kecuali jika ada test terpaksalah aku balik juga pada hari ahad
  • fakta 9; aku akan mengamuk sekiranya aku gagal mendapatkan tiket yg paling awal ke KL pada hari jumaat selepas kelas.... aku juga akan mengamuk sekiranya aku gagal mendapatkan ticket yg paling lewat dari KL ke Jengka.... Konsepnya; sila balik Kl paling awal dan balik Jengka paling lambat...
  • fakta10; sepanjang 2 1/2 tahun dijengka, aku dan rakan selebet ku telah menjadi mahir menjadi agen penjual ticket .... contohnya tiket2 musim... seperti hari raya, hari merdeka dan sebagainya... kami telah berjaya menjadi popular sebagai agen pencarik ticket.... memandangkan saya balik ke Kl setiap minggu aku sudah boleh membuat anggaran tarikh2 ticket peak period akan keluar... setelah itu aku akan memasang strategi dengan menghantar mak atau abah aku atau mak kwn aku rafee sebagai insan yg berwajib membeli ticket... dan ticket2 itu akan dijual pada harga asal yer... sekiranya ticket2 tidak mencukupi untuk mencover sumer rakan2 aku... aku akan meng'arrangekan' mereka untuk menaiki bas lompat2... i'm so good at this.... hehehehe yer2... motto aku"sekiranya anda mempercayai saya, saya tidak akan menghampakan anda"...
  • fakta terakhir; semasa aku belajar dijengka aku hanya mendapat A+ bagi subjek matematik, advance matematik, calculus, statistik sahaja... bagi subjek yang berkaitan dengan physic saya tidak bagus... subjek berkaitan kimia sederhana... subjek berkaitan biologi... teruk tetapi tidak failed yer... dengan ini secara rasminya saya gagal melayakkan diri untuk melanjutkan pelajaran didalam kursus farmasi yang diidamkan... hehehe to be continue...

3 comments:

  1. waaa diploma sains neh
    huhu.. =)

    ReplyDelete
  2. Waaaa.... pandai nya Yana!!!!!
    Kagum..Kagum..

    Saya ni, subjek mengira semua tak pandai.
    Subjek baca-baca boleh la tahan.

    Saya ingat saya akan jadik lawyer memandangkan semua subjek LAW dan MGT saya dapat A.

    Rupanya, sekarang saya terperangkap menjadi akauntan.

    Huhu..

    ReplyDelete
  3. saya sangat rindu uitm jengka..sesungguhnya...walaupun time study dulu saya rasa bosan di sana..

    ReplyDelete