Monday, February 16, 2009

~ 3 Minggu Selepas ...........(surat utk makcik 'itu') ~

Hanya 3 minggu selepas mak sy meninggal..... seorg makcik n suaminya (consider jiran tetangga) yg dahulunya baik dgn arwah emak telah dtg ke rumah utk berjumpa abah saya (yer, abah saya seorg balu yg masih kacak lagi) .... Saya n adik mempunyai perangai yg buruk, 'bila org dtg sila nyorok dlm bilik'... hehehe tapi jgn salah faham semenjak ayah saya menjadi balu saya semakin berubah dari hari ke hari.... sekarang saya sudah boleh layan duduk semeja bersama kwn2 ayah saya n kwn2 arwah emak saya bergosip dlm keterpaksaan...

Berbalik kepada makcik n pakcik tadi, mereka dtg dari keluarga yg agak susah, mereka berdua sangat naif dan lurus... Pernah suatu hari abah saya memberikan mereka buah betik, malang sekali keesokan harinya makcik itu datang bertandang dirumah... abah saya pun bertanya 'manis tak buah betik semalam?'... dengan innocent nya makcik itu menjawap... "kami tak makan betik, buang jerlah takde org nak mkn..." Kasihan abah saya... tapi makcik itu mmg jujur....

Opps itu bukan apa yg saya mau cerita..... semasa mereka dtg ayah saya tengah membersihkan longkang, sebagai dara pinggitan saya menyorok didalam bilik.... dari dlm bilik saya masih bole mendengar perbualan mereka....

Makcik itu : Abg, abg nak kahwin tak ? [apakah?? tolong sensitip sikit mak saya baru 3 minggu tiada]
Abah saya : Eh ko ni, akak ko baru jer takde, abg tak fikir lagi
Makcik itu : Bukan apa bang, ni ada si polan tu [aku lupa nama org tu], dia kan dah janda gak... bole lah jaga menjaga [oh tidak..............................]
Abah saya : dah lah... abg x mau akak ko baru jer takde... abg nak uruskan anak2 abg jer [saya terharu]
Makcik itu : Alah bang nanti adalah kawan... dia pun ada 6 org anak... sumer skolah lagi... taklah abg sunyi [apakah?.... perlu ke saya ada adik tiri sumer masih sekolah lagi?... perlu ke ayah saya yg agak berusia itu walaupun masih kacak nak menyara anak tiri yg 6 org itu]
Abah saya : [sorry saya dah lupa apa jawapan abah]

opppsss sorry jika anda rasa saya tidak sensitip.... saya memang begini.... tapi perkara itu membuatkan saya sangat bengang kepada makcik itu sehingga hari ini.... oh yer makcik itu mmg gagal dlm usia nak menjodohkan ayah saya... saya bukan pentingkan diri [tapi ada sedikit]... tapi tidakkah makcik itu bole lebih sensitip... saya masih lagi susah nak tido mlm rindukan arwah emak dia sudah memikirkan isteri baru ayah saya... [hello makcik, saya bukan tidak suka makcik.... tapi bukan makcik yg tengok bagaimana arwah emak saya menghembuskan nafas yg terakhir.... mcm mana belum sampai sebulan emak saya pergi makcik sudah boleh nak pilih pengganti utk abah.... siapa makcik?]

............................................................................................................................

kepada Makcik 'S'
3 hari lepas makcik datang lagi tapi kali ini dgn calon yg lain pulak... yer2 saya tahu sudah 2 tahun emak saya pergi... jawapan abah saya pun masih sama lagi... makcik saya bukan tidak sensitip... saya tau abah saya mestilah sunyi... anak2 tak sama mcm isteri... tapi.... 'siapa makcik?'... saya akan setuju jika abah membuka mulutnya sendiri.... walau saya tau adik x mungkin setuju... [oh adik, takde siapa yg boleh gantikan emak kita, kalau abah kahwin lain pun dia hanya lah isteri baru abah, tidak pernah akan jadi emak kita, asalkan kita menghormati n belajar menyayangi dia sebagai sebahagian daripada hidup baru abah, itu pun sudah memadai]... lagipun makcik, saya tau makcik2 saya (adik beradik abah) ... jika btol2 abah mahu kahwin sumer pun akan berusaha gigih mencarik calon sesuai utk abah... Saya memang tak kisah kalau makcik nak bertandang dirumah tak luak pun teh n biskut kat rumah... tapi tolong lah..... nasib baik adik saya takde dirumah... kalau tidak..... saya tak tahu mungkin jugak makcik dah tersangkut kat pokok jambu... [oppss sorry pokok jambu dah tebang... pokok pelam lah]... Saya hargai niat baik makcik, tapi tlg lah berhenti... lain kali mungkin saya bole cakap mcm ni dgn makcik 'ngomong sama tgn!'


Note: saya rasa abah saya patut diberi peluang... walaupun dia dah berusia... apa salahnya kalau btol2 dia jumpa perempuan yg dia suka n mau jatuh cinta [uwwwekk ]heheh... tapi saya tak izinkan abah saya kahwin membuta tuli... pilih lah org yg btol ... sorry jika ada org rasa saya over... tapi tiba2 rasa bengang giler





6 comments:

  1. ewwww...siapakah itu makcik???adakah dia seorang "mamak" yang adam takutkan itu??kerna bunyi perangai makcik itu sangat2 meng'ewwwwwwww'kan..sabar na..memang tak de sapa leh gantikan arwah mak ko..sesapa yang kenal arwah tahu...al-fatihah untuk arwah

    ReplyDelete
  2. btol... makcik tu mmg buat aku geram... mlm tadi pun dia dtg lagi....

    ReplyDelete
  3. gatal sungguh makcik tu... isk3, adakah aku kenal???

    ReplyDelete
  4. x kenal .. duk kat area umah aku... 'wang kite gale'

    ReplyDelete
  5. Kejiiiiiiiiiiiiii!!!

    Makcik ni teringin nak jadi cupid ke apa? Tak semua orang tujuan hidup di dunai nak kwen je mak cik oiii[tetibe akula pulak jadi mak cikkan hehe]

    ReplyDelete
  6. chics; dia memang keji chics...aku rasa lah memang dia budget dia cupid terulong....

    ReplyDelete