Friday, February 27, 2009

~ tentang mak ~

Mengikut kajian seumur hidup aku ni ada org cakap aku macam arwah mak, tapi kadang2 ada gak yg cakap aku macam abah pulak ....... tapi mestilah aku ada sikit cam arwah mak n abah coz aku bukan anak angkat dia org kan????

arwah mak;tinggi-sederhana besar-hitam manis-kening lebat-hidung kecik-mulut kecik-rambut ikal-telinga kecik

abah;agak rendah-sederhana besar-putih merah-kening tak lebat-hidung kecik n mancung-mulut lebar sikit-rambut lurus-telinga besar sikit

aku;rendah (abah)-besar (none)-hitam gak (mak)-kening tak lebat (abah)-hidung tak berapa besar (dua2)- mulut kecik (mak)-rambut ikal (mak)-telinga kecik (mak)

hehehe aku memang banyak ikut physical mak lah hehehehe... tapi karekter aku agak failed

2 sifat utama arwah mak;
a)Penyabar -mak aku memang seorang yang sabar ok, selagi apa yg boleh dia tanggung sendiri, dia x kan susahkan sesiapa termasuk abah pun... masa arwah mak kena tukar wad dari wad surgeri ke wad radioterapi (kalau tak silap aku tu nama wadnya)... dia senyum jer... padahal sumer org kat situ mengerang sakit... tapi mak aku senyum jer macam tak sakit langsung.... tapi aku tahu dia menahan diri sebab tak mau kami risaukan dia...

b)Tabah- arwah memang tabah habis... masa doktor terponge2 (terkial2) nak inform condition of her health mak sendiri dah terjah doktor tu, ada 3 doktor pakar, aku n mak jer masa tu ... "doktor bagi tau jer lah, saya tau tak ada apa yg kita boleh buat lagi kan, its final stage, dah merebak ke tulang, n paru2 kan?".. "yer betol puan, macam mana puan boleh tau?"... "semenjak first day saya perasan ada lump kat breast saya 16 tahun lepas, saya dah banyak membaca, takpe doktor saya REDHA"... tabah tak mak aku, dia tak nangis langsung... dia cuma kuatkan jer genggaman tangan aku mungkin nak aku bagi dia support... aku pun tak nangis gak coz aku rasa bukan tu yg mak aku nak tengok...

aku sebenarnya dah lama nak cerita pasal arwah mak... tapi kan macam tak bersedia... coz rasa macam sakit dia tak hilang lagi... aku faham perasaan cik nana... aku puji ketabahan dia... kita serupa dalam keadaan yang berbeza.. cik nana mengambil alih tugas ayah n aku plak menggalas tanggungjawab arwah mak... walaupun 2 tahun dah berlalu sakitnya masih terasa... ada hari2 yg aku akan teringatkan arwah mak lebih teruk dari biasa... ada hari2 yg perkara pertama aku nak buat adalah bercakap dgn mak... ada hari2 yg rasa sangat2 perlukan arwah mak.... Sekarang aku tak lupa bersedekah pada arwah mak... Itu adalah tanggungjawab aku... Mak dah tunaikan tanggungjawab dia dengan sebaiknya mendidik aku n adik... Sebelum mak 'pergi' kata2 yang aku tak kan lupa sampai bila2... "tak ada apa yg mak kesalkan dalam hidup, ayom n adik lah harta mak"... 16 tahun mak bertahan untuk harta2nya.... mak siapkan aku n adik untuk pemergian nya.... Sampai masa mak pergi baru aku sedar, mak dah menyediakan aku dari umur aku 9 tahun untuk keadaan hari ini.... Maaf aku still tak boleh nak bercerita banyak tentang mak... mungkin satu hari nanti.... sikit demi sedikit....

Sedekahkan Alfatihah kepada semua ahli keluarga dan muslimin serta muslimat yang telah pergi...




5 comments:

  1. T_T yana..jangan la sedih2..aku pun sedih teringat kat arwah mak ko..arwah memang seorang yang baik..ingat lagi,dia antara mak yang paling sporting dan memahami jiwa remaja..sebab tu dia dikurniakan anak2 yang baik macam ko n adok ko..so,be strong ok!

    ReplyDelete
  2. oh,jangan lupe..POYO dan suke TEPONGENG2

    ReplyDelete
  3. adakah kamu adalah cik Y?

    pertama sekali, saya ucapkan terima kasih sebab membaca bog saya.

    keduanya, saya baru terbaca entri ni, maaflah, lmbt respon.

    ketiganya, takziah atas pemergian ibu kamu. Saya takleh bayangkan hidup saya nanti, tanpa ibu. Saya belum bersedia. Tapi, kita kena belajar untuk hidup sendiri kerana ajalnya seseorang tu bukan lah sesuatu yg boleh ditahan-tahan mengikut kehendak kita.

    Akhir sekali, semoga kamu tabah walaupun tiada siapa di sisi.

    ReplyDelete
  4. ye cik nana... tiada sesiapa pun yg akan bersedia untuk kehilangan org yg kita sayang...

    ReplyDelete